Effectief communiceren
De effectiviteit van mensen neemt toe naarmate zij zichzelf beter kennen en begrijpen. Inzicht in je eigen communicatiegedrag - gedrag dat je vertoont in gunstige omstandigheden, maar ook het gedrag in ongunstige omstandigheden - en inzicht in het communicatiegedrag van de ander, zal ertoe leiden dat 'ruis' in de communicatie kan worden voorkomen en dat steeds vaker gesprekken succesvol kunnen gaan verlopen.
Communicatie is overal, op het werk, thuis, op straat. Veelal zijn gesprekspartners alleen gericht op het overbrengen van hun eigen boodschap. Ze luisteren niet goed naar elkaar, pikken non-verbale signalen slecht op en zijn niet voorbereid op de specifieke valkuilen van elkaar.
Niet-effectieve gesprekken kunnen de sfeer, motivatie en productiviteit negatief beïnvloeden. Daarom is de aandacht voor het proces van menselijke communicatie noodzakelijk.
Ieder gesprek is een vorm van ontmoeting. Mensen ontmoeten mensen. In de ontmoeting zoeken mensen contact met anderen en met zichzelf. In de ontmoeting kan van effectiviteit in de communicatie worden gesproken.
Vragen over communiceren zijn vaak heel verschillend. Diverse vormen van gespreksvoering zijn mogelijk:
- Interviewen
- Adviseren
- Feedback
- Doelen stellen
- Functioneren bespreken
- Beoordelen
- Corrigeren
- Slecht nieuws brengen
- Hanteren van conflicten
Terug naar de pagina "Begeleidingstrajecten voor managers en leidinggevenden"
| omhoog |
|